Tessi: Från hemkomsten till idag

Bara lite info innan jag börjar berätta; Jag skriver INTE denna texten för att vara elak mot Tessis förra ägare. Hon hade ju en annan favvokanin och det är ju självklart att man är med den mest! Tessi har ju alltid varit lite rädd av sig och såklart gillar man väl den kaninen som är mest frammåtriktad?! Ville bara säga detta innan jag börjar.
 

Historien om Tessi:
Tessi har sedan hon var liten varit väldigt tillbakadragen och skygg men Tessis förra ägare Isabella har berättat för mig att hon inte var skygg mot henne utan mot andra människor. Men i vilket fall så hade hon ju sin favvokanin Tim som hon antagligen var mest med.
Men tillbaka till Tessi, enligt Isabella så gillade hon inte koppel men hon gillade att hoppa. När jag var hemma hos Isabella insåg jag att jag gillade Tessi väldigt mycket.
Jag tänkte så här; Jag ska få henne att bli en social kanin. Och så köpte jag Tessi. Jag var jättemycket med henne och hela min familj var också med henne. Hon blev mer och mer social och kom alltid fram till stängslet (kompostgallret) när man kom dit. Men hon tyckte det var läskigt att man skulle lyfta upp henne och man fick ofta inte klappa henne för att hon trodde att man skulle ta upp henne. Nu går det bra att klappa henne, det ser ut som att hon tycker det är lite mysigt till och med.
Men kopplet var verkligen det värsta hon visste. Hon fick typ panik när man bara höll imot lite i kopplet.
Jag började träna henne i hoppning (utan koppel då). Hon var väldigt duktig och har hittills hoppat 35cm.
Men jag kände tillslut att jag ville komma någon vart med kopplet så jag började koppelträna henne. Hon satt i början still hela tiden (jag var inte på gräsmattan med henne utan på altanen). Hon blev mer och mer lugnare  med kopplet på. Haha hon vet att hon får godis när hon är duktig. :) Jag tycker det är bra att använda godis som positiv förstärkning, de tycker att det blir roligare att träna och det gör att de gör saker utan att protestera. Man behöver inte köpa något särskilt godis utan jag använder bara pellets och det funkar jättebra.
 
Idag är hon den finaste, bästa och mysigaste kaninen man kan ha! :) LOVE U TESSI!
 
Tessi som liten <3 Så sööööt! <3

 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bella

Ja Mimmis och Torrontos kull hade jättefina ungar! :D
Saknar bäbis Tessi lite men vet att hon har det jätte bra hos dig :)

Svar: Ja hon har det bra här! :)
TessiBloggen

2013-11-14 @ 12:31:42
URL: http://isabellanb.blogg.se
Postat av: Mia

Så söt hon var när hon var liten. Fast hon är ju ännu sötare nu.

Svar: Hihi ja ;)
TessiBloggen

2013-11-14 @ 13:46:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0